PR of Marketing & Communicatie ?
PR
PR of public relations worden vaak in één adem genoemd met marketing & communicatie, maar beiden zijn daadwerkelijk iets anders. PR is een vorm van communicatie die erop gericht is om de relatie tussen de organisatie en het publiek te onderhouden of te verbeteren. Bij PR wordt gebruikt gemaakt van allerlei interne en externe communicatiemiddelen. Het is moeilijk te specificeren wat PR precies is, het heeft namelijk zeer veel raakvlakken met communicatie. Je zet namelijk een gepaste communicatie in om een relatie te onderhouden met je doelgroep.
Public relations is het vakgebied dat zich bezighoudt met het onderhouden van de relatie tussen een organisatie en het publiek. De organisatie kan een commercieel bedrijf zijn, maar ook een overheidsinstelling, stichting of vereniging. Het ‘publiek’ dient breed te worden opgevat; dit kunnen bestaande klanten en relaties van de organisatie zijn, maar ook het publiek in het algemeen, waaronder potentiële klanten.
Marketing & Communicatie
Bij marketing & communicatie zegt de naam al veel over de inhoud. De communicatie is gericht op het verkrijgen van markt. Het enige doel is directe verkoop van een product of dienst stimuleren, communicatie het instrument dat gebruik wordt. De manier is direct, gericht en sales georiënteerd. Het publiek wordt aangespoord het product of dienst te kopen. Het enige verschil tussen beide aanpakken zit hem dus in het doel wat men wil bereiken. Bij deze laatste is heel goed te meten wat het terugverdien model van de investering is.
PR VOOR HET IMAGO VAN JE BEDRIJF
PR of public relations houdt zich vooral bezig met het imago van een
organisatie, bedrijf
of merk
Dus niet zozeer met de verkoop. We maken hierbij gebruik van interne en externe communicatiemiddelen zoals brochures, nieuwsitems, persberichten, mailings, sociale media, nieuwsbrieven, vlogs, filmpjes en advertenties om te informeren, maar ook om de dialoog aan te gaan met de doelgroep, medewerkers en de media. Kom meer te weten over hulp bij PR.